Náhodné setkání Supermoto 8/2005

Náhodné setkání
Jawa 650 Style a Kawasaki KLE 500

   Práce motocyklového redaktora má mnoho tváří. Někdy nevíte, pro kterou z mnoha novinek se rozhodnout dříve, jindy přijde období, že by vzal člověk zavděk i najslabším skútrem, Když se v redakci náhodně objevily Jawa 650 Style a Kawasaki KLE 500, motocykly zcela rozdílné, napadlo nás postavit je vedle sebe.

Jawa 650 Style    Společné snad mají jen to, že oba patří do střední objemové kategorie a jsou cenově přístupné. Zatímco domací Style je žhavá novinka, KLE je znovu omlazený evergreen. Oba jsou jistě vhodnými motocykly pro každodenní použití, ale svým zařazením se značně liší. Zatímco Jawa směřuje mezi roadstery, tváří se Kawasaki jako dokonalé městské funduro. oběma však v tomto směru mnohé chybí.

Styl má styl
   Ale začněme pěkně podle abecedy, tedy domácí Jawou. Od představení nové Jawy se čtyřdobým motorem Rotax objemu 650 cm3 jsme si pomalu zvykli na to, že každým rokem představí týnecká fabrika nový model. Nutno přiznat, že žádný mě neuchválil tak jako právě Sttyle.
   V září jsem před ním stál na mnichovské výstavě s pocitem hrdosti, že české ruce ještě stále dovedou postavit konkurenceschopný motocykl. Pravdou však je, že mě uchváti především jednoduše střižený design Ivana Dlabače. To, že má motocykl do konkurenceschopnosti ještě daleko, jsem zjistil o dva měsíce později, kdy nám byla Jawa 650 Style poskytnuta k prvnímu svezení. Všechny nectnosti, jako reakce na plyn, vycházející z použitého karburátoru a působící "díry" ve výkonu, vůle uchycení spojkové páčky, neskutečně malý rejd nebo velmi brzy drhnoucí hlavní stojan se zatím daly svést na to, že zapůjčený kus byl vlastně prototypem.

Kawasaki KLE 500 Léty ověřená
   To Kawasaki KLE 500 má život mnohem jednodušší. Těch patnáct let, po které se vyrábí, se toho na ní mnoho nezměnilo. A to si dovolím tvrdit dokonce i v modelovém roce, který přinesl po dlouhých deseti letech konečně změny, i když opět pouze designové. Nové, ostře řezané rysy, větrný štítek používaný i na Z 1000, drobnosti v podobě nových blinkrů, nové sedlo a především nové barvy, titanová a černozlatá, motocyklu jistě prospěly. Po celou dobu výroby KLE 500 nedošlo ke změně na pohonném agregátu, který je úspěšně používán značkou Kawasaki i v dalších třech modelech.
   Čtyřdobý paralerní dvouválec přiváděl k šílenství příznivce dvouválcové pětistovky GPZ 500 S. Stejný motor, i když se sníženým výkonem, byl zvolen u chopperu EN 500 a aby toho nebylo málo, přišel rok 1996 a sním naháč ER-5. A jak je vidět, sází Kawasaki na letitý motor i nadále.

 

Přístroje posazené nad reflektor a řada kontrolek pod nimi, to je Jawa 650 Style.
Střídmost a účelnost, to nabízí nobě upravený přístrojový panel Kawasaki.
Těžko říci, zda se u Stylu dočkáme jiné elegance než mohutného dvojkanónu.
S vyklápěcím ovladačem rezervy u KLE 500 je problém v silných rukavicích.

   Čtyři místo dvou
   Je to definitivní. Příznivci Jawy se budou muset vzhledem ke zpřísnění exhalačních limitů (EURO 2) přeorientovat na čtyři doby. Kapalinou chlazený jednoválec Rotax 650, použitý ve Stylu, je stejný jako u předchozích modelů, tedy Classic a Bizon. Že je to dobrá volba, potvrzuje jeho použití i u značky Aprilia a BMW. Ani spojení Jawy s Rotaxem není nic nového. Staší si vzpomenout na staré prezidentské doprovody nebo sportovní Jawy osmdesátých let.
   Modrý Style, převzatý přímo v nové pražské prodejně, se od loňského prototypu lišil jen barvou a absencí centrálního stojanu. Elegantní řešení, jak se zbavit problémů s jeho drhnutím a navíc klesla hmotnost. A pokud jde o barvu - tu vám dnes v Jawě dopřejí přesně podle vašich požadavků. Ostatní měla odhalit jízda.
   Po doladění karburátoru táhne motor plynule už od volnoběhu do samého maxima, které končí někde za 170 km/h. Není to ale žádná střela, takže to trvá, než se k této rychlosti dostanete. Může za to extrémně dlouhé plynové lanko, přehmat pravé ruky na rukojeti je nevyhnutelný. Stabilita stroje končí stotřicítkou. Jde o souhrn hmotnosti, měkké přední vidlice bez možnosti nastavení a dvojice zadních tlumičů. Ani brzdy nejsou žádný hit, předku by více slušely dva kotouče. Drátová kola jsou v této kategorii vyjímkou, ještě více překvapí jejich šestnáctipalcový rozměr. Obout tak loukoťové sedmnáctky do nízkoprofilových oneumatik, to by byl panečku jinej bike. Za cenu, kterou jawa stlačila až kam jen to šlo, si však nemůžeme moc poroučet. Radost dovede zkazit i taková maličkost, jakou je pant nádržového víčka, které tak musíte při tankování stejně přidržovat.

Fun je fajn
   Již první kilometry z uhříněveské Kawasaki potvrdily dlouholetou spokojenost s KLE 500. A což teprve zatáčkovitá trať kolem Mníšku. Někteří majitelé zlehčují její vlastnosti do sloganu "jede jako brzdí a brzdí jako jede", címž je myšleno obojí nic moc. Na pětistovku jsou však jízdní vlastnosti víc než dobré. Příjemná, měkká jízda s pocitem lehkosti v zatáčkách, dostatečnou maximálkou (téměř 180 km/h) a díky přední jedenadvacítce a slušným zdvihům i možnost zdolat lehčí off-road je přesně tím, co od motocyklu této kategorie očekáváte. Vypadá to tedy, že líbivý facelift prodlouží životnost oblíbeného modelu o další roky a Kawasaki KLE 500 budemem na našich silnicích potkávat ještě častěji.

Jaroslav Šíma, foto Jan Dvořáček Supermoto 8/2005
  Jawa 650 StyleKawasaki KLE 500
Motor
Typ čtyřdobý jednoválec čtyřdobý řadový dvouválec - boxer
Clazení kapalinou kapalinou
Rozvod, počet ventilů 2x OHC, 4 2x OHC, 4
Zdvihový objem 652 cm3 498 cm3
Vrtání x zdvih 100 x 83 mm 74 x 58 mm
Kompresní poměr 9,7 : 1 10,8 : 1
Výkon 47 k (34,5 kW)/6500 1/min 48 k (35 kW)
Točivý moment 57 Nm/5000 1/min 45 Nm/6500 1/min
Plnění motoru karburátor Bing 2x Keihin, 34 mm
Zapalování elektronické elektronické
Spouštění elektrické elektrické/pákou
Převody
Převodovka pětistupňová šestistupňová
Sekundární převod řetězem řetězem
Podvozek
Rám trubkový uzavřený, ocelový dvojitý z ocelových trubek
Přední odpružení teleskopické teleskopické
Zdvih kola 150 mm 220 mm
Zadní odpružení dvojice tlumičů centrální
Zdvih kola 120 mm 200 mm
Přední brzda 1x kotouč 320 mm 1x kotouč 300 mm
Zadní brzda 1x kotouč 220 mm 1x kotouč 200 mm
Přední pneumatika 90/90-16 90/90-21
Zadní pneumatika 130/90-16 130/80-17
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1518 mm 1500 mm
Hmotnost bez náplní 190 kg 181 kg
Palivová nádrž 17 l 15 l
Nejvyšší rychlost 165 km/h 170 km/h
Cena 159 900 Kč 189 000 Kč
Jawa 650 Style a Kawasaki KLE 500