Jawa 650 Style Motorblaadje 2007

Jawa 650 Style
test z holandského časopisu

  Kdysi měla československá Jawa stejně dobré jméno, jako Honda. Komunismus "tam" a počátek blahobytu "tady" měly za následek to, že reputace značky v našich končinách devalvovala z "tón udávající" na "mizerný". K tomu se pořád měnil importér a dodnes se vedou diskuse kdy to vlastně byl kdo, což také mnoho dobrého nezpůsobilo a udělalo to Jawu stejně vzácnou/neobvyklou/málo rozšířenou jako Heskth. Po pádu zdi začala z bývalého východního bloku marná ofensiva s cílem přežít. V podstatě bez prostředků a s modely, které lze označit přinejmenším za zastaralé se pokoušeli držet hlavu nad vodou.
  Nyní v roce 2006 je tu opět šance na budoucnost staré značky. Tato budoucnost začala v roce 2004, kdy Jawa předvedla novou řadu motorek s motorem Rotax 650. Tento motor je moderní a dobrý a svoje kvality dodnes pyšně předvádí v jednoválcových BMW F650.

 

Jawa 650 Style
Jawa 650 Style
Jawa 650 Style
Jawa 650 Style
Jawa 650 Style
Jawa 650 Style
Jawa 650 Style

  U Jawy montovali motory tak, jak je dostali od Rotaxu. Pyšná vlastní značka se nachází na krytu dynama, nic proti tomu. Znovuzrozené Jawy jsou dnes dováženy Janem Moeskertem, dříve známým jako majitel motorkářské firmy TT Zwolle. Jan dováží a prodává i značky jako Hyosung a Voxan. Prostě proto, že ne celý život musí být podle tvrdých marketingových pravidel. Navštívili jsme Zwolle na jeden den na kus řeči a úplně jsme propadli naprosté poctivosti nové Jawy. Motory sice postrádají japonskou perfektnost technologie, design a zpracování, ale statečné jednoválce skórují velmi vysoko, když přijde na šarm, použitelnost a cenu. Ještě před 40 roky bylo 650 ccm u motorky dost k tomu, aby celá ulice vyběhla a zírala a všechna děvčata vám ležela u nohou. Sorry holky, tenkrát jste ještě nejezdily tak moc, aby to platilo i opačně.

  A ačkoli nyní není před 40 roky, Jawa tu stojí. Tmavě modrá se stříbrnou motorce sluší a ani jinak nevypadá vůbec špatně a míst, kde je vidět ono dědictví socialistické šedi, je opravdu málo. Brzdové vedení k přednímu disku si říká o hodinku práce, během které se gumové vedení dá nahradit něčím civilisovanějším, třeba perfektním ocelovým exemplářem. Ale na funkci to vliv nemá a když na Jawě sedíte, není to vidět. Kryty na bocích sedačky by na na asijském výrobku byly určitě z plastu, u Jawy jsou z oceli, hodně tlusté oceli. A ještě výfuky, ty jsou také velmi působivé. Velmi dobře uděláno.

  Jet na Jawě je velmi příjemný svátek. Začnete trochu nedůvěřivě a jedete nečekaně dlouho a spokojeně. Ne proto, že je to nejrychlejší stroj, ne proto, že dělá největší kravál v celém okolí, žádné drogy či nečistý sex s celebritami. (tak přemýšlím, jestli nebyl nějak sjetý autor, pozn. jj). Prostě se v pohodě bavíte... Rotax si pěkně oddechuje, převodovka a spojka fungují dobře, přístroje dělají to, co mají. Na 650 se sedí dobře, a to i ve dvou lidech. Pérování je nastaveno na pohodlí ale ne zase příliš měkké/slabé. Jediný kotouč vpředu má dost kapacitu na to, aby zahřál přední Při realistickém používání Jawy to nevede k nějakému dramatickému klesání v perech nebo výraznějšímu kroucení vidlice. A právě proto, že vše tak v klidu funguje, zvykne si člověk na Jawu velmi rychle. Jezdit na Jawě není žádný konstatntní boj a snaha udržet na silnici nějakých 150 a více koní. Odshora dolů tvoří jezdec, Jawa a silnice jeden harmonický celek.

  Motorka jako tato Jawa je perfektní motorka pro lidi, kteří ... si prostě chtějí příjemně zajezdit, aniž by je to stálo moc peněz, museli si každý rok pořizovat nový model atd. Novou Jawu 650 Rotaxblok koupíte už za 5990 Euro, provedení "Style" pak stojí 6490 Dovozce: Trade en Traffic BV, Zwolle. 038 4533222 www.exclusivebikes.nl

překlad: JJ z Hilegomu Motorblaadje 2007

 

Motor  
typ 4T jednoválec, 4 ventily, kapalinou chlazený
zdvihový objem 651,9 cm3
vrtání x zdvih 100 x 83 mm
kompresní poměr 9,7:1
maximální výkon 49pk / 6500ot./min.
maximální kroutící moment 57 Nm/ 5000 ot./min.
spouštěč elektrický
převodovka 5 stupňů
   
Podvozek  
kola drátová
přední pneumatika 90/90 x 18"
zadní pneumatika 130/90 x 16"
přední odpružení teleskopická vidlice, zdvih 150 mm
zadní odpružení 2 pružící a tlumící jednotky, zdvih 80 mm
přední brzda kotoučová, 320mm
zadní brzda kotoučová, 220mm
   
Rozměry a hmotnosti  
rozvor 1518 mm
výška sedla 820 mm
palivová nádrž 17 litrů
reserva 1,5 litru
hmotnost 190 kg
maximální rychlost 160 km/h