Česká novinka v testu Za Volantem.cz, 1.3.2012

Česká novinka v testu
Jawa 660 Sportard

 

   Nastávající motorkářskou sezónu zahajujeme testem dlouho očekávané novinky kultovní české značky Jawa, představenou loni pod označením 660 Sportard. Novinku si rozhodně nespletete s jiným strojem, designéři vsadili na převratný vzhled motorky, který je naprosto odlišný od starého designového rukopisu značky, i od většiny ostatních motocyklů této kategorie. Nový Sportard zatím není v povědomí motorkářů příliš známý, pojďme se na něj tedy nyní důkladně podívat.

 

Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard
Jawa 660 Sportard

   Co vás na nejnovějším přírůstku do dlouhého příběhu jménem Jawa upoutá nejvíc (kromě samotné jeho existence)? Ojedinělý design tohoto kousku. Jawa 660 Sportard se nepodobá ničemu, co jezdí na našich silnicích, a to je v době unifikovaného stylu mnoha dopravních prostředků devíza, kterou třeba víc než ocenit.

   Nejvíce se Sportard podobá Jawě 650 Dakar, ze kterého vychází. Ostře řezané rysy evokují některé kousky rakouského výrobce KTM nebo Nolanovu batmanovskou trilogii, jinak je ale design zcela ojedinělý. Nejodvážnější část je bezesporu přední maska, která je vybavená třemi čočkami, jež dává motorce velmi zajímavý vzhled (navíc jsou čočky perfektním zdrojem světla).

   Je tento design opravdu to, co značku postaví opět na nohy? To ukáže až čas. Naší redakci se ostré rysy nové Jawy moc líbí.
  Pro vzrostlé motorkáře

   Nová Jawa 660 Sportard patří mezi ty větší šestistovky. Provozní hmotnost motocyklu činí 198 kg a rozměry je určen spíše pro více vzrostlé motorkáře. Vzpřímený posez v přirozené jízdní pozici je komfortní i pro menšího řidiče, kvůli vyšší konstrukci ale pro jezdce pod 175 cm výšky může být manipulace na místě mírně náročnější. Pod sedadlem se nachází úložný prostor pro drobné věci.

   Pro ovládání Jawa slibuje moderní vybavení. Řídítka od firmy Magura jsou osazena standardními ovládacími prvky, které padnou do ruky. Přístrojová deska je osazena jak analogovým tachometrem a otáčkoměrem, tak digitálním displejem, který zobrazuje stav palivoměru, napětí na akumulátoru, denní a celkovou hodnotu najetých kilometrů.

   Dále zde nalezneme kontrolky blinkrů, dálkových a tlumených světel, kontrolku neutrálu a tlačítko na vynulování aktuálně najetých kilometrů. Celkově panel působí masivně a dobře zapadá do kapotáže stroje.


  Nový vzhled, ověřená technika

   Motor si Jawa vypůjčila od výrobce Minarelli. Sází tím na léty prověřený agregát, na který jsme mohli narazit například v motorkách od značky Yamaha, v modelech XT a Ténéré. Jeho hlavní výhodou (a přiznejme si, i důvodem, proč se ho Jawa rozhodla angažovat) je poměr cena, výkon a spolehlivost.

   Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec o obsahu 660 ccm a výkonu 35,3 kW při 6 000 ot./min je spojen s pětistupňovou převodovkou a motorce zajišťuje velmi slušnou akceleraci, z nuly na stovku zrychlí za 5 sekund. O dodávání paliva se stará elektronicky řízené vstřikování EFI.

   Motoru se líbí v otáčkovém rozmezí od 4 do 7 tisíc, pod hranicí tří a půl tisíc otáček se mu nedostává točivého momentu a nad sedmi tisíci zasáhne omezovač. V daném rozmezí ale motor táhne plynule a ručička tachometru se zastaví až na hranici 170 km/h, pohodlná cestovní rychlost je kolem 140 km/h.

   Výrobcem udávaná spotřeba činí 4,5 l/100 km, našim zkušenostem odpovídá spíše zhruba o litr vyšší, při ostřejším zacházení jsme ale neměli problém se dostat až na sedm litrů.


  Poskládáno z kvalitních dílů

   Trubkový rám vykazuje dostatečnou tuhost při vysokých rychlostech i při jízdě po nezpevněném povrchu. Na jeho vývoji si dala Jawa velmi záležet a odstranila veškeré nedostatky, které se vyskytovaly v předchozích modelech s podobnou stavbou rámu.

   Podvozek je tak dostatečně tuhý a motorka s jistotou drží stopu i v rychlostech nad 150 km/h. Přední teleskopy pocházejí od italského výrobce Paioli, zadní vidlice je sestavená na zakázku s hliníkových slitin, pružící jednotka je od firmy Bitubo a nabízí možnost individuálního nastavení útlumu a předpětí pružiny.

   Jawa se vyznamenala i v případě brzd. Přední vidlici obohatila dvěma kotouči o průměru 305 mm osazené dvou pískovými třmeny od výrobce Brembo s velmi dobrou účinností. Brzdná soustava nevykazuje únavu při intenzivním brždění. Na zadním kole Sportard disponuje kotoučem o průměru 220 mm, do kterého se zakusují čtyřpístové třmeny. Brzdná soustava je tak naprosto dostačující, dokonce možná až předimenzovaná. Na zadní brzdu je nutno si dávat pozor, motocykl není vybaven systémem ABS (a to ani za příplatek), což může být na kluzkém povrchu zrádné. Zkušený jezdec si s touto vlastností ale hravě poradí.


  Úspěch zaručen?

   Výrobce vsadil nejen na design motorky, který má spoustu zajímavých prvků, ale i na výbavu, kvalitní konstrukci a osvědčený motor.

   Nejlepší se nám ale zdá celkové propojení těchto dílů jako celku. Jawa nám tímto motocyklem ukázala, že má i dnes co nabídnout. S novým modelem 660 Sportard nás přesvědčila, že má na to být soupeřem i těch nejlepších motocyklů ze své kategorie.

 

Adam Hruška, foto: Matěj Žovinec Za Volantem.cz, 1.3.2012

..