IMFSoft MASTER
Firma IMFSoft je ryze Českou společností zabývající se vývojem a výrobou specializovaných řídících jednotek pro ty nejnáročnější aplikace spalovacích motorů. Jeho nosným produktem v oblasti řízení spalovacích motorů je jednotka MASTER ignition/injection, která je schopná s bezkonkurenční přesností a rychlostí řídit spalovací motory.
Výsledkem je vyšší výkon/točivý moment a v důsledku precizního řízení i nižší spotřeba paliva.
Pro motocykly Jawa 650/660 jsou použitelné prakticky všechny deriváty jednotky Master. Konkrétně s nejmenšími změnami je použitelná jednotka MASTER 2CDI2CTI/P. Která obsahuje integrovaný špičkový mikropočítačem řízený CDI měnič o výstupním výkonu až 100W a napětí 450V. V případě potřeby ještě preciznějšího řízení je možné do sání namontovat výstup pro tlakové čidlo a regulovat předstih podle zatížení motoru, případně instalovat palivové čerpadlo a další příslušenství a spolu s novou škrtící klapkou zprovoznit kompletní systém vstřikování paliva namísto použití systému s karburátorem.
Pokud chcete levnější variantu, jako náhradu stávajícího zapalování, bez možnosti vstřikování, nicméně se stejným výpočetním výkonem a přesností řízení - pouze méně vstupy/výstupy. Pak je možnost použít jednotmu MASTER MINI. Nově se také připravuje slibovaná nejmenší, a pořád asfalt trhající varianta MASTER LITE ECU. Která bude je přímo určena jako náhrada malých jednotek jako máme v 650. Je však nutné instalovat nové TCI indukční cívky. Půodní cívky pro CDI zapalování s TCI variantou nejdou použít a dojde ke zničení výstupů jednotky. Bližší informace poskytnu osobně na srazu na konci týdne.
Master LITE
Ke všem zapalováním firmy poskytují technickou/mintážní podporu a konzultace.
Firma IMFSoft taktéž podporuje veškeré Jawa/ČZ akce, kde se vyskytuji svými výrobky.
Více informací na https://imfsoft.com/
Technická specifikace
Jednotka MASTER ignition je funkčně navržena pro řízení předstihu zapalování nebo i doby vstřikování zážehových spalovacích motorů s jedním až šestnácti válci (dle typu), s libovolným uspořádáním snímaných zubů, typů snímačů, 5D map předstihu a vstřikování, integrované snímání podtlaku, snímání teploty, výstup pro otáčkoměr, stroboskop, výstup pro spínání palivového čerpadla, regulaci dobíjení, PID regulaci otáček motoru a plnícího tlaku turba s výstupem PWM. Jednotky obsahují výstupy CDI, TCI nebo kombinované.
Uvedený seznam vlastnosti předurčuje produkt MASTER ignition jako servisní nebo tunningovou náhradu všech běžných motocyklových a automobilových jednotek ECU pro řízení zapalování nebo i vstřikování současně. V souvislosti s integrovanou redundanci snímání a dalších klíčových prvků je také vhodné pro použití do lodních i leteckých aplikací a díky širokému rozsahu pracovních otáček i pro turbíny.
Funkce produktu MASTER ignition se zakládá na technologii FPGA zajišťující digitálně-analogový převod signálu snímačů, jeho vyhodnocení a výpočet 64bit matematického modelu reálného otáčení motoru. Současně řeší redundanci snímání, plné řízení CDI měniče, rozšířené funkce a záznamy signálů. Technologie FPGA je velmi zajímavá pro svůj operační výkon a přesnost, kterou z principu nelze mikroprocesorovými systémy dosáhnout.
Dostupné varianty
TCI = výspup pro indukční zapalovací cívky či vstřikovací trysku nebo jiné použití
CDI = výstup pro kapacitní zapalovací cívku
Mimo výstupy TCI/CDI, kterými se jednotky liší jsou k dispozici u všech níže vyjmenovaných typů také 4 analogově/digitání vstupy, 2 digitální výstupy a 2 vstupy pro snímač otáčení.
Varianty se 4-mi hlavními výstupy (output), kratší hliníková krabička:
- MASTER ignition 2CDI 2TCI – 12V (2× output CDI, 2× output TCI, 7 – 21V)
- MASTER ignition 1CDI 3TCI – 12V (1x output CDI, 3x output TCI, 7 –21V)
- MASTER ignition 4CDI – 12V (4× output CDI, 7 - 21V)
- MASTER ignition 4TCI – 12V (4× output TCI, 7 - 21V)
- MASTER ignition 3CDI 1TCI – 12V (1x output TCI, 3x output CDI, 7 – 21V)
- Všechny variace výše jsou možné také pro 24V (12V – 36V), prosím uveďte poznámku v objednávce pro tento požadavek
Varianty s 10-ti či 12-ti hlavními výstupy (output), v delší hliníkové krabičce s konektory z obou stran:
- MASTER ignition 10TCI – 12V (10× output TCI, 7 – 21V)
- MASTER ignition 10CDI – 12V (10× output CDI, 7 – 21V)
- MASTER ignition 4CDI 6TCI – 12V (4× output CDI, 6× output TCI, 7 – 21V)
- MASTER ignition 5CDI 5TCI – 12V (5× output CDI, 5× output TCI, 7– 21V)
- MASTER ignition 12TCI – 12V (5× output TCI, 7 – 21V)
- MASTER ignition 6CDI 6TCI – 12V (6× output CDI, 6× output TCI)
- MASTER ignition můžeme vyrobit i v jiných kombinacích jako 3CDI 7TCI; 4CDI 8TCI či jiné dle Vaší potřeby; pro objednání prosím zašlete email
- Všechny variace jsou možné také pro 24V (12V – 36V), prosím uveďte poznámku v objednávce pro tento požadavek
Hlavní rysy
- Rozsah napájení 7 až 36V (dle typu)
- Pracovní otáčky 0 až 65 000ot/min
- Pracovní teplota −40 až 85°C
- Založeno na technologii FPGA a podpůrného mikroprocesoru
- Matematický model reálného otáčení motoru, 64bit
- Nastavitelné úrovně snímání, A/D převod signálů, ±25.5V, 1Msps
- Úhlové mapy zubů, napěťové úrovně pro jednotlivé otáčky, filtry snímání
- Přizpůsobení vstupu typu použitého snímače: Indukce, Hall, Opto, Kladívko
- Redundance snímání a jiných integrovaných prvků
- Řízení předstihu a vstřikování – volitelné 5D mapy ±360° a 0..60ms
- Integrovaný snímač podtlaku sání -80 až 150kPa (dle typu)
- Integrovaný osciloskop, vizualizace snímání a spínání ±25.5V, 1Msps
- Výstupy – MOSFET automotive 18A/650V
- Rozšířené funkce – teplota, podtlak, klepání, otáčkoměr, stroboskop, dobíjení
- Integrovaný, konfigurovatelný CDI měnič 450V se špičkovým výkonem 100W
- Uživatelská konfigurace PC – za provozu s možností vizualizace aktuálních stavů
- Galvanicky izolované USB – ochrana USB před zemním spojením a rušením EMC
- Měření napájecího napětí, měření teploty, zatížení měniče
- Záznamy – dlouhodobý a běžný – otáčky, teploty, tlaky, motohodiny
- Snadný upgrade Firmware – pravidelné aktualizace na webu
- Rychlá diagnostika funkce pomocí LED
- Konektor – TYCO automotive
- Stupeň krytí – IP65
Základní technické parametry zapalování
Parametr | Rozsah |
Napájecí napětí | TCI … 7 – 36V CDI(12V) … 7 – 21V CDI(24V) … 12 – 36V |
Proudový odběr | TCI … < 100mA CDI … 0–10A, závislé na otáčkách a napětí |
Pracovní otáčky (rozsah s řízením) | 0 – 65 000 ot/min |
Pracovní teplota | -40 – 85°C |
Vstupy snímání (PA, PB) | ±25.5V, ±0.1V – ±50V, vzorkování 1Msps |
Vstupy snímání (PA, PB) | ±25.5V, ±0.1V – ±50V, vzorkování 1Msps |
Mapy předstihu [1]…[8] | ±360°, 8×256 bodů, (0.1–65 000 ot/min) |
Mapy vstřikování [1]…[8] | 0–60ms, 8×256 bodů, (0.1–65 000 ot/min) |
Spínání cívek (1OA, 1OB, 1OC … 1OH) 2×, 4× nebo 8×, TCI, CDI |
MOSFET automotive 18A/650V |
Digitální vstupy (DI1–DI4) | 0 – 2V = L, 3 – 16V = H (Pull up 1kΩ) |
Analogové vstupy (AI1–AI4) | AI1, AI2 … 0–5V; AI3, AI4 … 0–5V/0–10kΩ |
Digitální výstupy (DO1, DO2) | MOSFET 5A/100V (Pull up 1kΩ) |
Měření napětí sítě (napájecí napětí) | 7 – 50V (tol. ±2%) |
Měření teploty (uvnitř pouzdra) | -40 – 125°C (tol. ±2°C) |
Měnič CDI (napětí, pulsní proud, účinnost) | 100 – 450V, 2 – 24A, účinnost 62 – 75% |
Odpor primárního vinutí cívek* | CDI – Kapacitní, odpor 0.1–1.5Ω TCI – Indukční, odpor 0.2 až 25ohm (Pull up 1kΩ) TCI – Vstřiky, odpor 0.2 až 25ohm (Pull up 1kΩ) |
Paměť záznamu | 8kB RAM, 8MB FLASH |
Signalizace stavu LED kontrolkou | Modrá, Červená |
Uživatelská konfigurace - USB | Freeware aplikace MASTER control |
Stupeň krytí | IP65 |
Vnější rozměry | 100×105×38 mm (standard) 150x105x38 mm (extended) |
Hmotnost | 350g-700g (dle typu jednotky) |
Online vizualizace
Jedná se o provozní zobrazení funkce a stavů zapalovací jednotky MASTER. Pro funkční zobrazení je nutné připojení USB kabelem a zapnutí napájení.
Vizualizované údaje
- Otáčky [ot/min] a předstih motoru [°]
- Napětí snímače PA, PB [V]
- Napájení [V] a Teplota [°]
- Měnič CDI – Napětí [V], pulsní proud [A] a zatížení [%]
- Signály 1OA až 1OH, DI1, DI2, DO1, DO2, AI1, AI2, PA, PB
- Motohodiny [s]
Mapy předstihu
Mapy předstihu poskytují rychlý nástroj pro zobrazení a modelování jednotlivých křivek předstihu [1] – [8] v plném rozsahu úhlu ±360°. Zadaná hodnota ovlivňuje okamžik spínání výstupů 1OA až 1OH. Užitím digitálních (DI1,DI2) nebo analogových vstupů (AI1, AI2, PA, PB) lze mapy provozně přepínat.
Nástroje modelování:
- Editor mapy předstihu – rychlé vykreslení mapy dle zadaných bodů
- Modelování myší – je možná přímá úprava mapy tahem myší
- Posuv mapy – posuv celé mapy nebo vybrané oblasti
- Kopírování – kopie map jedné do druhé dle vlastní volby
- Tabulkou – přímé zadání konkrétních bodů do tabulky
- Filtr – filtrace průběhu, zaoblení hran mapy
Konfigurace snímání
Konfigurace snímání otáčení motoru je klíčovou částí zapalovací jednotky MASTER ignition. V rámci jeho nastavení je možné volit napěťovou úroveň snímání a tu dále měnit pro zvolené rozmezí otáček, lze zadat filtrační podmínky, úhly jednotlivých hran zubů, případně druhou hladinu napětí pro synchronizaci.
Napěťové úrovně i úhly hran jsou přednastaveny pro jednotlivé typy snímačů a snímacích kol, např. BOSCH 60-2, BOSCH 36-2, BOSCH 2+1, BMW 36-1, FORD 36-1, SUZUKI 24-2, YAMAHA 16-2, HARLEY 32-2.
Osciloskopický záznam
Slouží ke grafické vizualizaci měřených a vypočtených údajů. Pomáhají k rychlému vyhodnocení správné a přesné funkce zapalovací jednotky MASTER. Lze tak vyhodnotit správnost snímaného napětí, počítání zubů matematického modelu reálného otáčení motoru a úhly spínání výstupů cívek.
Např. Křivka úhlu natočení motoru musí pravidelně rovinně růst z 0 do 360°. Vyskytne-li se v křivce libovolná změna strmosti nebo zkrácení úhlu pak je chyba v zadání úhlu, počtu zubů, zadání typu synchronizace nebo nevhodně zvolené napětí pro snímání.
Zobrazené údaje:
- Napětí snímaču otáčení, PA, PB [V]
- Index Zubu snímacího kotouče, Zub Index A-B [-]
- Úhel natočení motoru, Úhel A-B [°]
- Otáčky motoru, Otáčky A-B [%]
- Spínání výstupů 1OA-1OH [-]
Výkonná jiskra
Porovnání výkonné jiskry zapalování MASTER ignition s konkurenčním zapalováním.